محمدمهدی روشن چسلی؛ جواد کارخانه؛ Heidar Mokhtari
چکیده
متون درسی از جمله ابزارهای مهم برای رسیدن به اهداف آموزشی، به ویژه در یادگیری زبان هستند که خوانایی آنها معیاری در ارزیابی مفید بودنشان در فرآیند یادگیری و یاددهی است. هدف این تحقیق کاربردی و تحلیل محتوا، بررسی و تعیین میران خوانایی دروس عربی متوسطه دوم در رشته ادبیات و علوم انسانی (پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم) در سال تحصیلی 1401-1400 ...
بیشتر
متون درسی از جمله ابزارهای مهم برای رسیدن به اهداف آموزشی، به ویژه در یادگیری زبان هستند که خوانایی آنها معیاری در ارزیابی مفید بودنشان در فرآیند یادگیری و یاددهی است. هدف این تحقیق کاربردی و تحلیل محتوا، بررسی و تعیین میران خوانایی دروس عربی متوسطه دوم در رشته ادبیات و علوم انسانی (پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم) در سال تحصیلی 1401-1400 با شاخص فرای-دیّانی است. بدین منظور، سطوح خوانایی کلیه دروس سه کتاب درسی فوق با استفاده از رویکرد فرای-دیّانی و بر اساس میانگین هجاها و جملات به ازای هر صد کلمه از متن هر درس واکاوی و تعیین شد. نتایج نشان داد که مجموع دروس کتابهای عربی سه پایه بررسیشده از نظر سطح خوانایی فرازوفرود بسیاری دارند و عمدتاً در سطح استاندارد خوانایی نیستند. به بیان دقیقتر، حدود نصف دروس کتاب عربی پایه دهم در سطح مطلوب خوانایی قرار دارد و بقیه دروس عمدتا ً به نسبتی یکسان در سطوح خوانایی سادهتر یا دشوارتر از سطح خوانایی مطلوب قرار دارند. البته از نظر تعداد هجاها و جملات در صد کلمه هم نظم و ترتیب قاعدهمندی بر این دروس حاکم نیست. در مورد دروس عربی پایه یازدهم این تشتّت بیشتر است و سطح خوانایی بیش از نصف دروس سادهتر از سطح مطلوب قرار دارد و فقط دو درس در سطح مطلوب خوانایی است. در مورد دروس پایه دوازده این نظام بههمریخته بسیار نمود دارد؛ به طوری که فقط یک درس آن مناسب سطح فراگیران است و حتی یک درس در سطح فراگیران دانشگاهی قرار دارد.
اسماعیل نادری؛ ابراهيم نامداري؛ حیدر مختاری؛ جواد کارخانه
دوره 16، شماره 57 ، اسفند 1399، ، صفحه 165-182
چکیده
إنّ تقییم العلم أو علم العلوم في مجال القياس ومراقبة عملية الإنتاج وتطوير العلم على المستويين الجزئي والکلي هو العامل الحاسم في تحديد آلية الإنتاج العلمي. تسعی هذه الدراسة العلمية إلی تحديد وتحليل بعض مؤشرات المعرفة العلمية في الإعدادات العلمية (المقالات) المنشورة في مجلة الجمعية الإيرانية للغة العربیة وآدابها من بداية نشرها فی ...
بیشتر
إنّ تقییم العلم أو علم العلوم في مجال القياس ومراقبة عملية الإنتاج وتطوير العلم على المستويين الجزئي والکلي هو العامل الحاسم في تحديد آلية الإنتاج العلمي. تسعی هذه الدراسة العلمية إلی تحديد وتحليل بعض مؤشرات المعرفة العلمية في الإعدادات العلمية (المقالات) المنشورة في مجلة الجمعية الإيرانية للغة العربیة وآدابها من بداية نشرها فی عام 1383 حتى نهاية عام 1395. يتمّ جمع البيانات وتحليلها بالرجوع إلى الموقع الرسمي للمجلة وأيضاً من خلال استخراج البيانات من 339 مقاله من فهرس الاستشهادات للعلوم الإيرانية في ربيع عام 1396. أظهرت النتائج أنّ المساهمة العلمية لمؤلفي المقالات في هذه المجلة وعدد المراجع المستخدمة في تجميع المقالات کثیرة. قلة الاستشهاد بهذه المجلة وکثرة الاستشهاد الذاتي (الاستشهاد بین المجلة) أمر جدير بالاهتمام. ومن الضروري زيادة آلية الاقتباس في جدول أعمال المشرفين وأصحاب المصلحة في هذه المجلة وغيرها من المجلات المشابهة.